آسیب‌های اینترنتی با افزایش سواد فضای مجازی کاهش می‌یابد

سه شنبه, 18 دی 1397 ساعت 12:36

یک آسیب شناس مسائل اجتماعی با تاکید بر اهمیت و ضرورت تقویت فرهنگ استفاده صحیح از فضای مجازی عنوان کرد: آسیب‌های ناشی از فناوری‌های اینترنتی با افزایش سواد فضای مجازی کاهش می‌یابد.

 

به گزارش روابط عمومی زیست بوم مجازی درسا، مجید ابهری در خصوص خلاء فرهنگی در حوزه فضای مجازی و استفاده از اینترنت، اظهار کرد: هر کدام از فناوری‌ها قبل از ورود به بازار، نیازمند فرهنگ سازی و بسترسازی فکری برای کاربرد منطقی هستند؛ در غیر این صورت آسیب‌ها و مضرات آن بیش از فواید آن خواهد بود.
وی ادامه داد: این در حالی است که متاسفانه تکنولوژی‌های در دسترس، قبل از هرگونه آموزش و فرهنگ سازی پیرامون آن، وارد جامعه می‌شود و سرعت نفوذ آن به حدی است که نمی‌توان آن را محار کرد؛ لذا مهمترین راه حل برای آن آموزش پایه در مدارس است.
ابهری با بیان اینکه سواد هر خانواده می‌تواند در سبدهای مختلف رسانه ای، فرهنگی، بهداشتی و اجتماعی قرار بگیرد، افزود: سواد فضای مجازی نیز یکی از انواع سوادهایی است که هر خانواده با داشتن آن می‌تواند به کیفیت استفاده از زمان و هزینه خود به بهترین شکل، تاثیر بسزایی بر جای بگذارد و در برابر هر تکنولوژی تازه از راه رسیده، عملکرد موفق داشته باشد.
این آسیب شناس اجتماعی همچنین به آماری پیرامون این مساله اشاره و اظهار کرد: گستردگی فضای مجازی و جذابیت‌های غیر قابل کتمان آن به گونه ای بود که سبب شد امروزه ۵۶ میلیون کاربر ایرانی در مدت کوتاهی گوشی و تبلت شخصی داشته باشند که حدود ۱۰ میلیون نفر از آنها در بین کودکان و نوجوانان هستند.
ابهری تاکید کرد: در حال حاضر اعتیاد اینترنتی فراگیر شده و جوانان به جای تحصیل و مطالعه بین ۲ تا 9۹ ساعت وقت خود را در فضای مجازی سپری می‌کنند و در نتیجه این امر نیاز به کنترل و کاهش آسیب‌هایی از جمله انحراف‌های جنسی، اعتیاد به مواد مخدر، سرقت و… دارد.
وی خاطرنشان کرد: این آمار در حالی است که متاسفانه خانواده‌ها در بسیاری از اوقات توانایی کنترل فرزندان خود را در زمینه مدیریت و استفاده صحیح از تکنولوژی روز ندارند و دولت و نهادهای آموزشی باید از پیش برنامه ریزی می‌کردند و اکنون که غفلت صورت گرفته باید آموزش و پرورش و رسانه‌ها به کمک خانواده‌ها بیایند.
ابهری به نقش مجلس شورای اسلامی‌در این خصوص نیز یادآور شد: خانه ملت هم قوانینی پیرامون کنترل فضای مجازی و استفاده صحیح از آن تدوین و تصویب کرده است اما این نکته که این قوانین نیاز به تکمیل شدن دارند امری غیرقابل کتمان بوده و سازمان نظارت بر فضای مجازی و معاونت فناوری تا حد امکان برای این موضوع تلاش کرده است.
این آسیب شناس اجتماعی عنوان کرد: در بسیاری موارد مشکل در کمبود یا ضعف قانون نیست بلکه مصیبت اصلی ضعف مدیریت و سیاست گذاری جزیره ای است.
وی به نقش بخش خصوصی اشاره و اظهار کرد: با وجود اینکه بخش خصوصی؛ خودش نیاز به حمایت دولت دارد و وظیفه آموزش صرف را ندارد اما در برخی موارد شاهد اقداماتی از جمله برگزاری کارگاه آموزش سواد فضای مجازی برای اولیا و مربیان از سوی خانواده درسا هستیم که می‌تواند نقطه شروع خوبی به شمار رود.


«درسانامه»؛ نخستین نشریه تخصصی کودک و فضای مجازی ویژه اولیاء و مربیان

نشریه داخلی تخصصی کودک و فضای مجازی ویژه اولیاء و مربیان با عنوان «درسانامه» و با همت خانواده درسا گردآوری و آماده انتشار شد.

به گزارش روابط عمومی زیست بوم مجازی درسا، نخستین نشریه داخلی تخصصی کودک و فضای مجازی ویژه اولیاء و مربیان گردآوری و با عنوان «درسانامه» آماده انتشار شد.

خانواده درسا به منظور ترویج فرهنگ سواد فضای مجازی و استفاده سودمند و مفید کودک از دنیای مجازی اقدام به جمع آوری و تهیه نشریه ای کرده است تا در مدارس و مراکز آموزشی رده سنی کودک در سراسر کشور منتشر کند.

این نشریه در 4 صفحه و با موضوعات مختلف روز حوزه فناوری و کودک، ویژه اولیاء و مربیان تنظیم شده است و قصد دارد تا ضمن اعلام خطر از فضای ناامن موجود، راهکارهایی برای کاهش دغدغه والدین و استفاده مناسب از گوشی های هوشمند و اینترنت پاک، ارائه دهد.

لازم به ذکر است خانواده درسا قصد دارد با برگزاری دوره های آموزشی حضوری برای اولیاء و مربیان مدارس مناطق مختلف استان تهران، «درسانامه» را ارائه کند تا به واسطه آن، با کلیت اهدافی که پیش از این به آن اشاره شد، دست یابد.


دانلود