طراحي سايت , طراحي سايت فروشگاهي , پشتيباني سايت , بهينه سازي سايت

نقش فعال عرصه فضای مجازی در رونق محتوای برنامه های کودک قابل تقدیر است

سه شنبه, 20 شهریور 1397 ساعت 17:14

در حاشیه بازدید از پشت صحنه «محله گل و بلبل ۳» مطرح شدمجری سند حمایتی توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان وزارت ارتباطات و مشاور سازمان صدا و سیما ضمن حضور در محل تصویربرداری برنامه «محله گل و بلبل ۳» و بازدید از صحنه ضبط این برنامه، در نشست مشترکی با عوامل و دست اندرکاران برنامه «محله گل و بلبل ۳»، به تقویت و توسعه برنامه سازی با محتوای آموزش فضای مجازی و نقش حامی تخصصی این برنامه در رونق آموزش کودک تاکید کردند.

 

خسرو سلجوقی مجری طرح توسعه فضای مجازی کودک و نوجوان و حسن نجفی سولاری مشاور سازمان صدا و سیما امروز (سه شنبه 20 شهریور) از پشت صحنه مجموعه «محله گل و بلبل ۳» بازدید کرده و در حاشیه این بازدید ضمن تقدیر از عملکرد عوامل این مجموعه و خانواده درسا به عنوان حامی آن، نقطه نظرات خود را اعلام کردند.
سلجوقی در حاشیه این بازدید، محتوای فضای مجازی را دغدغه خانواده ها عنوان و اظهار کرد: یکی از راه های توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان، توسعه محتوا مختص به خانواده است.
وی افزود: تهیه خوراک آموزشی برای هدایت فرزندان به استفاده صحیح از فضای مجازی، از مواردی است که به همت و مشارکت جمعی نیاز دارد و بخش دولتی باید به کمک بخش خصوصی بستر آن را فراهم کند.
سلجوقی در ادامه به چند زبانه شدن سری سوم برنامه محله گل و بلبل 3 اشاره کرد و گفت: می توان این برنامه را با استفاده از ظرفیت های موجود به زبان های دیگری از جمله زبان عربی ترجمه کرد و در اختیار مخاطب علاقمند قرار داد.
مشاور سازمان فناوری اطلاعات ایران همچنین به نقش حمایتی دستگاه های کلان اشاره کرد و گفت: ما می توانیم با تخصیص وام و کمک هزینه های مورد نیاز مجموعه خصوصی و حامی برنامه محله گل و بلبل، به توسعه و تقویت کار آموزشی خانواده درسا کمک کنیم؛ چرا که نقش مجموعه درسا در رونق برنامه های کودک و نوجوان قابل تقدیر است.

 

جهانی سازی محصولات داخلی در چشم انداز حامیان قرار گیرد


همچنین مشاور سازمان صدا و سیما در ادامه این نشست به جنس محتوای در دسترس کودک و نوجوان در رسانه های دنیا اشاره کرد و افزود: برنامه هایی که مختص به گروه سنی کودک و نوجوان است، در غالب دنیا چارچوب تعریف شده ای دارد و در کشور ما هم باید برای آن این مساله مطرح شود.
نجفی سولاری برای جهانی شدن تولیدات وطنی و پیدا کردن قابلیت رقابت با مجموعه های روز و پرطرفدار دنیا نیز راهکارهایی پیشنهاد کرد. یکی از این راهکارها افزودن چند نماهنگ بین پخش برنامه بود که در آنها می توان محتواهای آموزنده و مفید برای استفاده صحیح از فضای مجازی تعریف کرد و تمام آنها در خارج از فضایی غیر از رسانه در کودک و نوجوان و حتی خانواده ها قرار گیرد.

وی گفت: جذابیت محتوا یکی از عناصری است که می توان از آن به عنوان یک ظرفیت یاد کرد. به گونه ای که از فضاهای جایگزین سینما و تلویزیون بهره برد و محتوایی که در این دو بستر قابل پخش نیست را در مسیر دیگری در دسترس عموم قرار داد. 

این مشاور سازمان صدا و سیما خاطرنشان کرد: نکته مورد توجه در تمام این بسترها، هدف مشترکی است که با عنوان آموزش استفاده صحیح از فضای مجازی برای کودک و نوجوان به اجرا در می آید. 

به گفته وی، خانواده درسا در همین خصوص هدف خود را تا کنون به خوبی انجام داده است و در نقشی همه جانبه، علاوه بر توسعه کسب و کار و ایجاد محصولات تخصصی کودک و نوجوان، با حمایت از برنامه های پرمخاطب تلویزیون، رسالت رسانه ای خود را تا قسمتی پیش برده است.
نحفی سولاری گفت: درسا می تواند در تکمیل مسیر خود، علاوه بر ادامه راهی که در پیش دارد، به دنبال جهانی شدن محصولات داخلی باشد.
«محله گل و بلبل ۳» ساختاری نمایشی دارد و همه ماجراهای آن در یک محله خیالی متشکل از خانه‌ها، خیابان‌ها، کوچه‌ها، مغازه‌ها و شهروندانی که هر کدام دغدغه‌های متفاوتی دارند، پیگیری می‌شود.
این برنامه با حمایت مالی و معنوی زیست بوم مجازی درسا قرار است در 100 قسمت 50 دقیقه ای، موضوعات اخلاقی و آموزشی و دغدغه‌های موجود در فضای مجازی را پوشش دهد و با تدارک روایت‌هایی جذاب و روان می‌کوشد تا رفتارهای صحیح در محیط خانواده و اجتماع و فضای مجازی را به کودکان بیاموزد.


پژوهش، آموزش و رسانه محورهای تفاهم نامه درسا و مسیر رسانه

مدیر موسسه مسیر رسانه در جریان انعقاد تفاهم نامه همکاری با زیست بوم مجازی درسا، به سه محور اصلی این سند در کنار محور ویژه مشاوره اشاره کرد.

سید احمد موسوی صمدی سابقه همکاری مجموعه مسیر رسانه با خانواده درسا را فراتر از بازه انعقاد تفاهم نامه دانست و گفت: این جنس همکاری ها با مجموعه های خصوصی چون درسا به دلیل پیوست های اقتصادی و کاری که دارد، بسیار کارآمدتر است.

وی این جنس از کارآمدی را شامل افزایش بازدهی برای طرفین قرارداد از یکسو و سودمندی فرهنگی و اجتماعی برای مخاطبان از سوی دیگر برشمرد و اظهار امیدواری کرد تا بتوان با این دست از اقدامات، هم افزایی های بیشتری برای اعتلای فرهنگ رسانه ای در کشور اتفاق بیافتد.

مدیر موسسه رسانه در ادامه با اشاره به فعالیت های در دست اقدام درسا چون سری سوم محله گل و بلبل اظهار کرد: این مجموعه با توجه به مخاطبان خوبی که دارد، می تواند در زمینه پژوهشی و آموزشی گزینه خوبی برای برنامه ریزی های آتی باشد.

وی افزود: موسسه مسیر رسانه به صورت تخصصی در زمینه پژوهشی و تولید محتوا فعالیت داشته و از سوی دیگر در حوزه های آموزشی نیز دوره های تربیت مربی و تربیت مدرس رسانه ای را در دستور کار قرار داده است که امیدواریم با همکاری درسا بیش از پیش به اهداف خود دست یابد.


ادامه خبر