نقش فعال عرصه فضای مجازی در رونق محتوای برنامه های کودک قابل تقدیر است

سه شنبه, 20 شهریور 1397 ساعت 17:14

در حاشیه بازدید از پشت صحنه «محله گل و بلبل ۳» مطرح شدمجری سند حمایتی توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان وزارت ارتباطات و مشاور سازمان صدا و سیما ضمن حضور در محل تصویربرداری برنامه «محله گل و بلبل ۳» و بازدید از صحنه ضبط این برنامه، در نشست مشترکی با عوامل و دست اندرکاران برنامه «محله گل و بلبل ۳»، به تقویت و توسعه برنامه سازی با محتوای آموزش فضای مجازی و نقش حامی تخصصی این برنامه در رونق آموزش کودک تاکید کردند.

 

خسرو سلجوقی مجری طرح توسعه فضای مجازی کودک و نوجوان و حسن نجفی سولاری مشاور سازمان صدا و سیما امروز (سه شنبه 20 شهریور) از پشت صحنه مجموعه «محله گل و بلبل ۳» بازدید کرده و در حاشیه این بازدید ضمن تقدیر از عملکرد عوامل این مجموعه و خانواده درسا به عنوان حامی آن، نقطه نظرات خود را اعلام کردند.
سلجوقی در حاشیه این بازدید، محتوای فضای مجازی را دغدغه خانواده ها عنوان و اظهار کرد: یکی از راه های توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان، توسعه محتوا مختص به خانواده است.
وی افزود: تهیه خوراک آموزشی برای هدایت فرزندان به استفاده صحیح از فضای مجازی، از مواردی است که به همت و مشارکت جمعی نیاز دارد و بخش دولتی باید به کمک بخش خصوصی بستر آن را فراهم کند.
سلجوقی در ادامه به چند زبانه شدن سری سوم برنامه محله گل و بلبل 3 اشاره کرد و گفت: می توان این برنامه را با استفاده از ظرفیت های موجود به زبان های دیگری از جمله زبان عربی ترجمه کرد و در اختیار مخاطب علاقمند قرار داد.
مشاور سازمان فناوری اطلاعات ایران همچنین به نقش حمایتی دستگاه های کلان اشاره کرد و گفت: ما می توانیم با تخصیص وام و کمک هزینه های مورد نیاز مجموعه خصوصی و حامی برنامه محله گل و بلبل، به توسعه و تقویت کار آموزشی خانواده درسا کمک کنیم؛ چرا که نقش مجموعه درسا در رونق برنامه های کودک و نوجوان قابل تقدیر است.

 

جهانی سازی محصولات داخلی در چشم انداز حامیان قرار گیرد


همچنین مشاور سازمان صدا و سیما در ادامه این نشست به جنس محتوای در دسترس کودک و نوجوان در رسانه های دنیا اشاره کرد و افزود: برنامه هایی که مختص به گروه سنی کودک و نوجوان است، در غالب دنیا چارچوب تعریف شده ای دارد و در کشور ما هم باید برای آن این مساله مطرح شود.
نجفی سولاری برای جهانی شدن تولیدات وطنی و پیدا کردن قابلیت رقابت با مجموعه های روز و پرطرفدار دنیا نیز راهکارهایی پیشنهاد کرد. یکی از این راهکارها افزودن چند نماهنگ بین پخش برنامه بود که در آنها می توان محتواهای آموزنده و مفید برای استفاده صحیح از فضای مجازی تعریف کرد و تمام آنها در خارج از فضایی غیر از رسانه در کودک و نوجوان و حتی خانواده ها قرار گیرد.

وی گفت: جذابیت محتوا یکی از عناصری است که می توان از آن به عنوان یک ظرفیت یاد کرد. به گونه ای که از فضاهای جایگزین سینما و تلویزیون بهره برد و محتوایی که در این دو بستر قابل پخش نیست را در مسیر دیگری در دسترس عموم قرار داد. 

این مشاور سازمان صدا و سیما خاطرنشان کرد: نکته مورد توجه در تمام این بسترها، هدف مشترکی است که با عنوان آموزش استفاده صحیح از فضای مجازی برای کودک و نوجوان به اجرا در می آید. 

به گفته وی، خانواده درسا در همین خصوص هدف خود را تا کنون به خوبی انجام داده است و در نقشی همه جانبه، علاوه بر توسعه کسب و کار و ایجاد محصولات تخصصی کودک و نوجوان، با حمایت از برنامه های پرمخاطب تلویزیون، رسالت رسانه ای خود را تا قسمتی پیش برده است.
نحفی سولاری گفت: درسا می تواند در تکمیل مسیر خود، علاوه بر ادامه راهی که در پیش دارد، به دنبال جهانی شدن محصولات داخلی باشد.
«محله گل و بلبل ۳» ساختاری نمایشی دارد و همه ماجراهای آن در یک محله خیالی متشکل از خانه‌ها، خیابان‌ها، کوچه‌ها، مغازه‌ها و شهروندانی که هر کدام دغدغه‌های متفاوتی دارند، پیگیری می‌شود.
این برنامه با حمایت مالی و معنوی زیست بوم مجازی درسا قرار است در 100 قسمت 50 دقیقه ای، موضوعات اخلاقی و آموزشی و دغدغه‌های موجود در فضای مجازی را پوشش دهد و با تدارک روایت‌هایی جذاب و روان می‌کوشد تا رفتارهای صحیح در محیط خانواده و اجتماع و فضای مجازی را به کودکان بیاموزد.


«درسانامه»؛ نخستین نشریه تخصصی کودک و فضای مجازی ویژه اولیاء و مربیان

نشریه داخلی تخصصی کودک و فضای مجازی ویژه اولیاء و مربیان با عنوان «درسانامه» و با همت خانواده درسا گردآوری و آماده انتشار شد.

به گزارش روابط عمومی زیست بوم مجازی درسا، نخستین نشریه داخلی تخصصی کودک و فضای مجازی ویژه اولیاء و مربیان گردآوری و با عنوان «درسانامه» آماده انتشار شد.

خانواده درسا به منظور ترویج فرهنگ سواد فضای مجازی و استفاده سودمند و مفید کودک از دنیای مجازی اقدام به جمع آوری و تهیه نشریه ای کرده است تا در مدارس و مراکز آموزشی رده سنی کودک در سراسر کشور منتشر کند.

این نشریه در 4 صفحه و با موضوعات مختلف روز حوزه فناوری و کودک، ویژه اولیاء و مربیان تنظیم شده است و قصد دارد تا ضمن اعلام خطر از فضای ناامن موجود، راهکارهایی برای کاهش دغدغه والدین و استفاده مناسب از گوشی های هوشمند و اینترنت پاک، ارائه دهد.

لازم به ذکر است خانواده درسا قصد دارد با برگزاری دوره های آموزشی حضوری برای اولیاء و مربیان مدارس مناطق مختلف استان تهران، «درسانامه» را ارائه کند تا به واسطه آن، با کلیت اهدافی که پیش از این به آن اشاره شد، دست یابد.


دانلود