وزنه شتاب‌دهندگان در ایجاد فضای مجازی کودک و نوجوان سنگین‌تر از دولت است

چهارشنبه, 22 فروردين 1397 ساعت 14:22

معاون پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، سهم شتاب‌دهندگان در فرآیند حمایت از تولیدکنندگان برنامه‌های فضای مجازی کودک و نوجوان را بسیار کارسازتر از حضور دولت در این چرخه دانست و نقش دولت را به نظارت و استانداردسازی محدود کرد.


به گزارش روابط عمومی زیست بوم مجازی درسا، سیدمحمدعلی سیدحسینی به نقش دولت برنامه سازی و ایجاد ساختار برای فضای مجازی کودک و نوجوان اشاره و اظهار کرد: همواره در غالب دولت ها و جوامع اصل بر این بوده است که کار نظارت و استانداردسازی را پوشش دهند و برنامه سازی و ایجاد محتوا و ساختارهای اجرایی را برنامه سازان و شتاب دهندگان بر عهده بگیرند.
وی در ادامه با بیان این نکته که دولت صرفا در این چرخه باید نقش نظارتی داشته و موانع را از میان بردارد گفت: تجربه موفق این دیدگاه را می‌توان در کشورهای پیشرفته‌ای چون آلمان دید که دولت در فرآیند برنامه‌سازی، به نظارت و استانداردسازی اکتفا می‌کند.
وی با اشاره به ساختارهای شکل گرفته در این فضا میان برنامه‌سازان اظهار کرد: ورود دولت به این چارچوب اشتباه بزرگی است زیرا دولت در این ساختار باید سعی در برداشتن موانع اقتصادی، سودآوری و قانونگذاری داشته باشد.
سیدحسینی با اذعان به موفقیت‌های کسب شده از سوی خانواده درسا در فرایند حمایت از تولیدکنندگان خرد و برنامه‌سازی موفق در ساختارهای متناسب با جامعه گفت: تداوم این راه با حضور پررنگ درسا در رویدادهای بزرگ برای معرفی هرچه بیشتر خود و شناسایی برنامه‌سازان بالقوه لازم است. اقدامی که منجر به طراحی نقشه راه جامعی در زمینه برنامه‌سازی کودک و نوجوان خواهد شد.
وی همچنین از تجربه موفق همکاری درسا با صدا و سیما در قالب برنامه محله گل و بلبل ۲ استقبال کرد و گفت: درسا با این اقدام توانست اعتبار خود را در کنار اعتبار رسانه ملی به مخاطب عرضه کند و خود را به عنوان برنامه‌سازی موفق و قابل اعتماد معرفی نماید.
معاون پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای همچنین از نیاز به کسب اعتماد از جانب جوامع دانشگاهی و علمی یاد کرد و گفت: از رهگذر پژوهش‌های دانشگاهی و حضور در این فضا می‌توان به مزایایی چون اعتبار علمی بالا و توجه به مباحث علمی و فنی روز اشاره کرد.
وی همچنین نقش نیازسنجی را نیز در کسب موفقیت خاطرنشان کرد و گفت: نیازسنجی‌ها می‌تواند محصول را با نیاز مخاطب همسو کرده و ذائقه و رفتار مخاطب را پیش‌بینی کند.
سیدحسینی در پایان به آمادگی مرکز ملی بازی‌های رایانه‌ای جهت مساعدت همه جانبه به برنامه‌سازان و حامیان برنامه‌سازی خرد، اشاره و اظهار کرد: این مرکز آمادگی این را دارد تا از فعالان این عرصه حمایت لازم را به عمل آورد.


برگزاری 7 دوره آموزشی «کودک و فضای مجازی» ویژه اولیاء و مربیان

به گزارش روابط عمومی زیست بوم مجازی درسا، استفاده از فضای مجازی در سال‌های اخیر افزایش چشم‌گیری یافته است و در چنین شرایطی سواد رسانه و در نگاهی تخصصی‌تر، سواد فضای مجازی اهمیت ویژه‌ای دارد.

اهمیت این موضوع به حدی است که مقام معظم رهبری هم دغدغه فرهنگی و غفلت از آسیب های فضای مجازی را مطالبه کرده اند. ایشان در یکی از دیدارهای خود با فرموده بودند که اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم حتماً رئیس فضای مجازی کشور می‌شدم که این اهمیت فضای مجازی را برای مقام معظم رهبری نشان می‌دهد.

علاوه بر این، مسئولان مختلف کشور نیز این موضوع را قابل توجه عنوان کرده و دغدغه های خود را در وهله نخست به عنوان اولیای فرزندانی که در معرض تهدیدات و آسیب های فضای مجازی قرار دارند، بیان کردند. برای مثال محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با یادآوری این نکته که اکنون خودش پدر یک فرزند بوده و از فضای نگرانی های والدین نسبت به امکانات در دسترس فرزندان با اطلاع است، اذعان کرد: با وجود اینکه نگرانی والدین در یک کفه و دغدغه مجریان هم در کفه دیگر وجود دارد، اما اطلاع رسانی کافی در خصوص مجموعه ای که به طور اختصاصی این کارها را انجام می دهد وجود ندارد و بسیاری از والدین درسا را نمی شناسند.


ادامه مطلب