وزنه شتاب‌دهندگان در ایجاد فضای مجازی کودک و نوجوان سنگین‌تر از دولت است

چهارشنبه, 22 فروردين 1397 ساعت 14:22

معاون پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، سهم شتاب‌دهندگان در فرآیند حمایت از تولیدکنندگان برنامه‌های فضای مجازی کودک و نوجوان را بسیار کارسازتر از حضور دولت در این چرخه دانست و نقش دولت را به نظارت و استانداردسازی محدود کرد.


به گزارش روابط عمومی زیست بوم مجازی درسا، سیدمحمدعلی سیدحسینی به نقش دولت برنامه سازی و ایجاد ساختار برای فضای مجازی کودک و نوجوان اشاره و اظهار کرد: همواره در غالب دولت ها و جوامع اصل بر این بوده است که کار نظارت و استانداردسازی را پوشش دهند و برنامه سازی و ایجاد محتوا و ساختارهای اجرایی را برنامه سازان و شتاب دهندگان بر عهده بگیرند.
وی در ادامه با بیان این نکته که دولت صرفا در این چرخه باید نقش نظارتی داشته و موانع را از میان بردارد گفت: تجربه موفق این دیدگاه را می‌توان در کشورهای پیشرفته‌ای چون آلمان دید که دولت در فرآیند برنامه‌سازی، به نظارت و استانداردسازی اکتفا می‌کند.
وی با اشاره به ساختارهای شکل گرفته در این فضا میان برنامه‌سازان اظهار کرد: ورود دولت به این چارچوب اشتباه بزرگی است زیرا دولت در این ساختار باید سعی در برداشتن موانع اقتصادی، سودآوری و قانونگذاری داشته باشد.
سیدحسینی با اذعان به موفقیت‌های کسب شده از سوی خانواده درسا در فرایند حمایت از تولیدکنندگان خرد و برنامه‌سازی موفق در ساختارهای متناسب با جامعه گفت: تداوم این راه با حضور پررنگ درسا در رویدادهای بزرگ برای معرفی هرچه بیشتر خود و شناسایی برنامه‌سازان بالقوه لازم است. اقدامی که منجر به طراحی نقشه راه جامعی در زمینه برنامه‌سازی کودک و نوجوان خواهد شد.
وی همچنین از تجربه موفق همکاری درسا با صدا و سیما در قالب برنامه محله گل و بلبل ۲ استقبال کرد و گفت: درسا با این اقدام توانست اعتبار خود را در کنار اعتبار رسانه ملی به مخاطب عرضه کند و خود را به عنوان برنامه‌سازی موفق و قابل اعتماد معرفی نماید.
معاون پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای همچنین از نیاز به کسب اعتماد از جانب جوامع دانشگاهی و علمی یاد کرد و گفت: از رهگذر پژوهش‌های دانشگاهی و حضور در این فضا می‌توان به مزایایی چون اعتبار علمی بالا و توجه به مباحث علمی و فنی روز اشاره کرد.
وی همچنین نقش نیازسنجی را نیز در کسب موفقیت خاطرنشان کرد و گفت: نیازسنجی‌ها می‌تواند محصول را با نیاز مخاطب همسو کرده و ذائقه و رفتار مخاطب را پیش‌بینی کند.
سیدحسینی در پایان به آمادگی مرکز ملی بازی‌های رایانه‌ای جهت مساعدت همه جانبه به برنامه‌سازان و حامیان برنامه‌سازی خرد، اشاره و اظهار کرد: این مرکز آمادگی این را دارد تا از فعالان این عرصه حمایت لازم را به عمل آورد.


نظام نامه تولید محتوای کودک و نوجوان با حضور وزیر ارتباطات رونمایی شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در سالن تخصصی کودک از نظام نامه تولید محتوای کودک و نوجوان رونمایی کرد.

مهندس محمدجواد آذری جهرمی عصر روز شنبه 14 مهرماه با حضور در سالن تخصصی کودک نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تله کام از نظام نامه تولید محتوای کودک و نوجوان رونمایی کرد. در این مراسم که با همراهی نصرالله جهانگرد ریس سازمان فناوری اطلاعات و هیات همراه برگزار شد، از مجموعه چهار جلدی نظام نامه تولید محتوای کودک و نوجوان درسا رونمایی شد.

این مجموعه چهارجلدی که حاصل تلاش یک ساله زیست بوم مجازی درسا است با چهار عنوان "مطالعه سیاست ها و راهبردهای کودک و نوجوان"، "نظام موضوعات رشد و تعالی کودک و نوجوان"، "نظام موضوعات زیست بوم مجازی درسا" و "سند سیاست ها و برنامه های کلان و مدیریتی کشور در حوزه کودک و نوجوان" رونمایی شد.

وزیر ارتباطات در حاشیه این رونمایی عنوان کرد: وجود یک چارچوب کلی و منسجم برای تسریع در بکارگیری محتواهای مفید و آموزشی امری ضروری است و اینگونه نظام نامه ها می تواند به اهمیت این موضوع سرعت بخشد.


ادامه خبر