کله‌گچی‌ها چه کسانی هستند؟
آدم‌ها قدر چیزهای خوبی را که دارند، نمی‌دانند و خودشان با دست خودشان آن‌ها را خراب می‌کنند. مثل فضای مجازی که کله‌گچی‌ها با عدم رعایت ادب و احترام به دیگران فضای آن را خراب می‌کنند.
در این قسمت افرادی در محله دیده می‌شوند که گوش‌هایشان گچی شده و نمی‌شنوند، در واقع هیچ حرفی در گوش آن‌ها نمی‌رود. اهالی محل در ابتدا گمان می‌کنند که این یک نوع بیماری است و حتی ممکن است مسری هم باشد. به همین دلیل خیلی از آنها از خانه بیرون نمی‌روند. اما عمو پورنگ وقتی برای اجرای برنامه از خانه بیرون می‌رود، متوجه موضوع می‌شود. او می‌فهمد که این افراد نه تنها گوش‌هایشان بلکه کله‌هایشان گچی شده است. و اینها همان افرادی هستند که به صورت ناشناس به صفحات مجازی افراد دیگر رفته و حرف‌های بی‌ادبانه و ناجور می‌زنند. اما حالا آن‌ها دیگر نمی‌توانند هویت خودشان را مخفی کنند و با این حالت به همه معرفی می‌شوند.
حالا کسی نمی‌داند راه‌حل این موضوع چیست؟ عمو نوروز می‌گوید که رد پای برفک را در این موضوع دیده و این مشکل، دو راه دارد. یکی اینکه کله‌گچی‌ها اشتباه خود را جبران کنند و با عذرخواهی از افرادی که در فضای مجازی به آن‌ها توهین کرده‌اند، و در صورت بخشیده شدن از طرف این افراد، گچ کله‌هایشان خالی شود؛ یا اینکه همچنان به این رفتار خود در فضای مجازی ادامه دهند تا جایی که نه فقط کله، بلکه تمام وجودشان گچی شود و به آدم‌های گچی تبدیل شوند.
عمو پورنگ در برنامه متذکر می‌شود بچه‌هایی که در دنیای واقعی مؤدب هستند و به سایرین احترام می‌گذارند، باید در فضای مجازی هم همین‌طور رفتار کنند و به این دلیل که شناخته نمی‌شوند و هویت پنهانی دارند، نباید رفتارشان با دنیای واقعی متفاوت باشد. به عبارتی بدی‌ها و خوبی‌ها در دنیای واقعی و مجازی تعریف یکسانی دارند و می‌بایست به این نکته توجه شود. به عنوان مثال ما در دنیای واقعی به کسی توهین نمی‌کنیم؛ پس در فضای مجازی هم باید حتماً ادب را رعایت کرده و احترام افرادی را که وارد صفحات‌شان می‌شویم، حفظ کنیم. یا مثلاً همان‌طور که در واقعیت برای استفاده از وسایل دیگران و دست زدن به آن‌ها، از صاحبان آن وسایل اجازه می‌گیریم، وقتی در فضای مجازی وارد صفحه کسی می‌شویم و می‌خواهیم از مطالب او استفاده کنیم هم باید از آن فرد اجازه بگیریم.
و درست در همین‌جا است که لزوم توجه والدین به کنترل صحیح استفاده فرزندان از فضای مجازی و نحوه عملکرد آن‌ها در این فضا، نمود پیدا می‌کند. به عبارتی بعد اخلاقی سواد رسانه‌ای در این مورد مطرح می‌شود. تمیز درستی و نادرستی رفتارها و آموزش آن به کودکان در فضای مجازی، درست همانند آنچه که در واقعیت تربیت فرزندان، از جانب والدین اعمال می‌شود مضمون اصلی این برنامه می‌باشد. البته پرواضح است که بُعد شناختی و احساسی سواد رسانه‌ای نیز در این برنامه مورد توجه بوده است.
فاطمه سیدزاده


برگزاری 7 دوره آموزشی «کودک و فضای مجازی» ویژه اولیاء و مربیان

به گزارش روابط عمومی زیست بوم مجازی درسا، استفاده از فضای مجازی در سال‌های اخیر افزایش چشم‌گیری یافته است و در چنین شرایطی سواد رسانه و در نگاهی تخصصی‌تر، سواد فضای مجازی اهمیت ویژه‌ای دارد.

اهمیت این موضوع به حدی است که مقام معظم رهبری هم دغدغه فرهنگی و غفلت از آسیب های فضای مجازی را مطالبه کرده اند. ایشان در یکی از دیدارهای خود با فرموده بودند که اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم حتماً رئیس فضای مجازی کشور می‌شدم که این اهمیت فضای مجازی را برای مقام معظم رهبری نشان می‌دهد.

علاوه بر این، مسئولان مختلف کشور نیز این موضوع را قابل توجه عنوان کرده و دغدغه های خود را در وهله نخست به عنوان اولیای فرزندانی که در معرض تهدیدات و آسیب های فضای مجازی قرار دارند، بیان کردند. برای مثال محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با یادآوری این نکته که اکنون خودش پدر یک فرزند بوده و از فضای نگرانی های والدین نسبت به امکانات در دسترس فرزندان با اطلاع است، اذعان کرد: با وجود اینکه نگرانی والدین در یک کفه و دغدغه مجریان هم در کفه دیگر وجود دارد، اما اطلاع رسانی کافی در خصوص مجموعه ای که به طور اختصاصی این کارها را انجام می دهد وجود ندارد و بسیاری از والدین درسا را نمی شناسند.


ادامه مطلب