آزار جنسی کودکان در اینترنت

سه شنبه, 23 آذر 1395 ساعت 13:11

طبق تحقیق، کودکان زیر پنج سال تقریبا در سراسر جهان، پیش از راه رفتن و سخن گفتن، ضربه زدن به دکمه‌های صفحه‌های لمسی تبلت و تلفن‌های هوشمند را یاد می‌گیرند. (لس آنجلس تایم)
از هر ۱۰ نوجوان، ۸ نفر در معرض خطر سوء استفاده جنسی «آنلاین» هستند. (یونیسف)

 شما با شنیدن این اخبار به چه چیزی فکر می‌کنید؟

آیا شما آمادگی تربیت چنین نسلی را دارید؟

آیا خطرات تهدیدکننده فرزندانتان در فضای مجازی را می‌شناسید؟

آیا فکر می‌کنید که آزارهای مرتبط با کودکان فقط در کشورهای غربی اتفاق می‌افتد؟

آزار جنسی کودکان در اینترنت یعنی چه؟
آزار و سوء استفاده جنسی از کودکان دامنه وسیعی از رفتارهایی را در بر می‌گیرد که در آن شخص بزرگسال کودک را هدف فعالیت های جنسی خود قرار داده و از آن کسب لذت می‌کند. سوء استفاده جنسی به انواع تماسی و غیرتماسی تقسیم می‌شود که انواع غیرتماسی آن شامل: نمایش بی‌پرده رفتار جنسی، استفاده از الفاظ تحریک‌کننده و لذت بردن از انواع واکنش‌های کودک.
آزار و سوء استفاده جنسی از کودکان مختص یک طبقه اجتماعی ـ اقتصادی خاص نیست؛ در همه طبقات وجود دارد و دارای تأثیرات بسیار مخربی بر رشد روانی ـ اجتماعی کودکان است. علاوه بر اثرات منفی و از بین بردن کودکی و خارج کردن او از مسیر طبیعی رشد، این پدیده هزینه‎های بسیاری را به دولت ها تحمیل می کند چراکه کودکان سرمایه‎های انسانی کشورها هستند و علاوه بر کاهش کارکرد و عملکرد آنها در اثر این آسیب، احتمال ابتلا به انواع اختلالات و بیماری‎های جسمی و روانی برای این کودکان وجود دارد.

آزار جنسی در اینترنت
یکی از ابزارهایی که کودکان را راحت‌تر در دسترس سوء استفاده‌کنندگان جنسی قرار می‌دهد، اینترنت است. باید توجه داشت که آزارهای جنسی تنها به فضای واقعی محدود نمی‌شود و فضای مجازی نیز محل مناسبی برای وقوع این اتفاق است. بسیاری از کودکان با وجود آنکه از اینترنت به صورت روزانه استفاده می‎کنند اما هنوز درباره مخاطرات کاربری‌های غیرمجاز آموزش لازم را ندیده‌اند.
پژوهش‌ها در این زمینه نشان داده است، ۲۰ درصد از افرادی که به صورت منظم با اینترنت در تماس هستند موضوعات جنسی ناخواسته‌ای را دریافت می‎کنند که این مسئله بیشتر کودکان ۱۰ تا ۱۲ ساله را تهدید می‌کند.


رفتارهای جنسی آنلاین
بیشتر سوء استفاده‌های جنسی از کودک بر روی اینترنت شامل: وادار کردن کودک به بیان کلمات جنسی و شرم آور، وادار کردن کودک به تماشای فردی که در حال عمل جنسی است، نظرات جنسی درباره کودک در چت روم، پیشنهادات جنسی، ارسال عکس‌های نامناسب برای کودک، تهدید و ارعاب وی برای وادار کردن به رفتارهای جنسی می‌شود.
آثار آزار جنسی آنلاین در کودکان
اغلب کودکانی که قربانی تعرض جنسی هستند؛ هیچ‎گونه اطلاعی در خصوص سوء استفاده جنسی و نحوه مقابله با آن را ندارند. آنها در طولانی مدت مورد آزار قرار می‌گیرند و تخمین زده می‌شود ۶۰ تا ۸۰ درصد آنها هیچگاه در این مورد با کسی سخن نمی‎گویند و خدمات تخصصی دریافت نمی‌کنند.
این دسته از کودکان غالبا احساس شرم و گناه کرده و خود را در این جریان مقصر می‌دانند و این موضوع باعث گزارش ندادن بسیاری از موارد آزار و تعرض جنسی است. بروز اختلالات اضطرابی، افسردگی، اختلال درخوردن، انزوا و مشکلات ارتباطی در این کودکان بسیار شایع است. اکثرکودکانی که به نوعی مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند در بلند مدت با افت عملکرد مواجه می‌شوند.
مطالعه‌ای در مرکز حمایت از کودکان در مقابل سوء استفاده جنسی در آمریکا نشان داده است که اکثر کودکانی که مورد تعرض قرار گرفته اند علائمی نظیر عزت نفس پایین، برانگیختگی هیجانی، کابوس، اختلالات خواب، افسردگی، سرکوب خشم، خصومت، گوشه‌گیری از فعالیت‌ها، مشکلات آموزشی، رویاپردازی، از دست دادن حافظه و ناتوانی در تمرکز، شکایات روان تنی از خود نشان داده‎اند.


پیشگیری و مراقبت از کودکان
همواره در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا در زمینه حقوق کودک؛ دو سیاست کلی برای پیشگیری از آزار جنسی کودکان وجود دارد: آموزش بزرگسالانی که مراقبت از کودکان را به عهده دارند و آموزش کودکان برای کسب اطلاعات و مهارت‎های لازم به منظور مراقبت از خود.
آموزش به این دو گروه در بسترهای مختلفی مورد توجه قرار گرفته است، آموزش در فضای مجازی، آموزش در مدرسه و در سایر موقعیت‎هایی که امکان دسترسی به آموزش برای کودکان و مراقبین آنها وجود دارد.
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بهترین راه مواجهه با آزار جنسی در کودکان برنامه آموزش پیشگیری از آزار جنسی با رویکرد مدرسه محور است. به این معنی که کودکان در مدارس و در کلاس‎های درس راهکارهای مناسب برای محافظت از خود در موقعیت خطر را می‎آموزند. برنامه آموزش پیشگیری دارای دو هدف اصلی است.
•    کسب آگاهی در مورد آزار جنسی و تشخیص آن
•    یادگیری مهارت‌های مراقبت از خود


تجربه سایر کشورها
از دهه ۱۹۸۰ میلادی تأکیدهای بسیاری بر اهمیت و اثربخشی مداخلات پیشگیرانه مدرسه محور صورت گرفته است اما علی رغم این تأکیدها نظام آموزشی بسیاری از کشورها از ارائه این آموزش‌ها در مدارس پرهیز می‌کنند. در ایران نیز آموزش ساختار یافته‎ای برای پیشگیری از سوء استفاده جنسی از کودکان در نظر گرفته نشده است.
این باور غلط که «آموزش و همچنین دادن اطلاعات در مورد مسائل جنسی و آزار جنسی برای کودکان بسیار محرک است و امکان دارد که آنها آزار یکدیگر را شروع کنند.» باعث شده است که همواره آموزش‎های پیشگیری از آزار جنسی در مدارس با مانع روبرو شود. اما واقعیت این است که بسیاری از کودکان در سنین رشد به طور طبیعی کنجکاوی جنسی دارند، چه این اطلاعات به آنها داده شود، یا داده نشود. از طرف دیگر تجربه نشان داده است که کودکان این اطلاعات را جدی می‌گیرند و خیلی به ندرت آنها را تحریک‌کننده جنسی تلقی می‎کنند؛ چرا که کودکان هیچ تصوری از تحریک جنسی و مسائل جنسی (SEX) ندارند.
سوء استفاده جنسی از کودکان، مشکل بسیار واقعی و جدی دنیای امروز است و گستره بسیار وسیعی از ناز و نوازش آشنایان و غریبه‎ها تا زنای محارم، از هرزه نگاری تا روسپیگری کودکان را تشکیل می‌دهد. کودک‎آزاری جنسی در تمام جوامع رخ می‌دهد. این پدیده برای کودکان در همه سطوح اجتماعی ـ اقتصادی و آموزشی، در میان همه گروه‌های نژادی، فرهنگی و در مناطق شهری و روستایی اتفاق می‌افتد. لذا مشکلی است که نباید آن را نادیده گرفت.
مژگان میر اشرافی – مددکار اجتماعی

منبع اصلی خبر:
www.khanehamn.org/archives/14221
منابع:
ـ مسعودی، غزاله ، پیشگیری از کودک آزاری جنسی، ۱۳۹۲
ـ حسامی ، فاران، پیشگیری از سواستفاده جنسی از کودکان ، نشر ساوالان ۱۳۸۹
ـ رحیمی ، لیلا ، کودک آزاری چیست؟ ناشر صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) ۱۳۸۷
ـ آموزش عملی پیشگیری از آزار جنسی کودک ،mohsenazizi.blogfa.com/post-3528.aspx
ـChen J, Dunne MP, Han P. (۲۰۰۷). Prevention of child sexual abuse in China: knowledge, attitudes, and communication practices of parents ofelementary school children. Child Abuse Negl.
ـK. & McElvaney, R. (۲۰۱۰). Child Sexual Abuse, Links to Later Sexual Exploitation/High-Risk Sexual Behavior, and Prevention/Treatment Programs. Trauma, Violence & Abuse.
ـhttp://kidshealth.org/…/sexual_health/girls/harassment.html…#

 


برگزاری 7 دوره آموزشی «کودک و فضای مجازی» ویژه اولیاء و مربیان

به گزارش روابط عمومی زیست بوم مجازی درسا، استفاده از فضای مجازی در سال‌های اخیر افزایش چشم‌گیری یافته است و در چنین شرایطی سواد رسانه و در نگاهی تخصصی‌تر، سواد فضای مجازی اهمیت ویژه‌ای دارد.

اهمیت این موضوع به حدی است که مقام معظم رهبری هم دغدغه فرهنگی و غفلت از آسیب های فضای مجازی را مطالبه کرده اند. ایشان در یکی از دیدارهای خود با فرموده بودند که اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم حتماً رئیس فضای مجازی کشور می‌شدم که این اهمیت فضای مجازی را برای مقام معظم رهبری نشان می‌دهد.

علاوه بر این، مسئولان مختلف کشور نیز این موضوع را قابل توجه عنوان کرده و دغدغه های خود را در وهله نخست به عنوان اولیای فرزندانی که در معرض تهدیدات و آسیب های فضای مجازی قرار دارند، بیان کردند. برای مثال محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با یادآوری این نکته که اکنون خودش پدر یک فرزند بوده و از فضای نگرانی های والدین نسبت به امکانات در دسترس فرزندان با اطلاع است، اذعان کرد: با وجود اینکه نگرانی والدین در یک کفه و دغدغه مجریان هم در کفه دیگر وجود دارد، اما اطلاع رسانی کافی در خصوص مجموعه ای که به طور اختصاصی این کارها را انجام می دهد وجود ندارد و بسیاری از والدین درسا را نمی شناسند.


ادامه مطلب